تقویت مهارت سخن گفتن از دوران کودکی

یکی از ارکان زبان آموزی مهارت سخن گفتن است، و جزء اهداف برنامه درسی دوره ابتدایی تقویت و پرورش آن است. هدف اساسی از آموزش مهارت های زبانی، گوش دادن، سخن گفتن، خواندن و نوشتن آن است که فراگیران بتوانند در گفت و شنودها شرکت کنند و با هم ارتباط برقرار نمایند. احساسات و نظرات خود را به صورت گفتار یا نوشتار بیان کنند. نوشته ای را بخوانند و فکر به کار رفته در آن را بفهمند و از شنیدن و خواندن کلام موزون و آهنگین لذت ببرند.برای غنی سازی واژگان ذهنی یک کودک کارها و فعالیت های زیادی می توان انجام داد. هر چقدر ارتباط زبانی کودک با اطرافیان زیادتر باشد به همان اندازه تسلط و مهارت بیشتری حاصل شود. قصه گویی، بازی های نمایشی، تصویر خوانی، شعرخوانی، سرودها و متل ها همگی از برنامه های بسیار مؤثر برای تقویت و پیشبرد زبان آموزی است که کودکان را برای ورود به دوره دبستان آماده می کنند.

الف) قصه گویی


یکی از تکنیک ها و برنامه هایی که می تواند به رشد و بهبود زبان در کودکان کمک کند، قصه و قصه گویی است انسان ها در همه ی حالات زندگی با قصه همراه و مأنوس بوده اند و همین است که قصه را همزاد انسان دانسته اند. کودکان شیفته ی قصه و قصه گویی هستند . قصه تأثیر شگرفی در روان زبان، رفتار و شخصیت کودک برجا می گذارد. در کنار قصه گویی می توان از کودک خواست تا کلمه یا کلماتی را تکرار کند یا مثلاً بگوید که قهرمان از کجا حرکت کرده، نامش چه بوده، چه دید و چه گفت و …با این تکرارها می توان به کودک کمک کرد تا کلمات را بیان کند، به خاطر بسپارد و اگر احیاناً اشتباه یاد گرفته است تصحیح کند. قصه فرصت خوبی برای اصلاح لغزش ها و اشکالات زبانی می تواند باشد. بنابراین از علاقه فراوان کودکان به قصد باید بیشترین بهره را در امر زیان آموزی و تقویت مهارت های زبانی تقویت تخیل و تفکر و گنجینه ی لغات شنیداری آنها کسب کرد. مربیان می توانند گاه گاهی از کودکان بخواهند که آنها به قصه گویی بپردازند. در قصه گویی دو مهارت مهم زبان آموزی یعنی گوش کردن و سخن گفتن تمرین و تقویت می شود.

ب) شعر


کودکان از همان آغاز زمزمه هایی شعرگونه دارند و از تولید آهنگ با هر وسیله ای که بیابند لذت می برند. هدف عمده شعر، رشد عواطف و باروری تخیلات و پرورش و ذوق و استعداد کودک است. علاوه بر آن پاسخی است به نیاز فطری کودک به موسیقی و آهنگ و گسترش دنیای ذهنی و تقویت حافظه و خلاقیت هنری و ادبی او. شعر به زبان گشایی کودک و آموزش غیر مستقیم کودکان و اصلاح گفتار آنان و حمایت و تقویت جریان رسمی زبان آموزی کمک می‌کند. اگر مربیان و معلمان پیش دبستانی و دبستانی شعر را به نحو صحیح بخوانند همه فواید موجود در شعر نصیب کودکان خواهد شد. وجود قافیه در شعر یکی از عواملی است که موجب گوش نوازی و جذب شنونده و شنیدن و خواندن آن می شود. کودکان پیش از رسیدن به وزن شعر موسیقی قافیه را می شناسند و برای آن ها، شعر بودن به داشتن قافیه مشخص می شود. کودکان به کلام آهنگین و شعر و موسیقی علاقه مندند و ما می توانیم از این علاقه آنها در جهت زبان آموزی و گسترش واژگانی کودکان بیشترین بهره را ببریم. و با خواندن شعر و تکرار آن توسط کودکان موجبات رشد و تکامل زبانی آنها را فراهم آوریم.

ج) تصویر خوانی


آثار مصور به آثاری گفته می شود که وسیله ی انتقال پیام، تصویر است. تصویر اگر در حیطه محدودیت های ذهنی کودکان تهیه شود می تواند برای قوه ی بیان خلاقیت و روان شدن گویایی کودکان مفید باشد کتابهای تصویری ماجرا یا داستانی است که با استفاده از تصاویر، صحنه های ماجرا یا داستان به صورت پشت سرهم و پیوسته در برابر دیدگان کودکان قرار می گیرد آنها در عین حال که تصاویر مختلف را به هم ربط می دهند خود درباره تصاویر حرف می زنند و یا مربی آنها را توضیح می دهد. همین حرف زدن و آفرینش جمله ها و عبارت ها درباره ی تصاویر گام بسیار موثری در جهت زبان آموزی است و علاوه بر آن قوه ی تخیل، خلاقیت و ذهن بچه ها نیز تقویت می شود.

د) بازی های نمایش


بازی در شکل دادن شخصیت کودک بهترین نوع فعالیت است. بازی موجب نیرو بخشیدن به قدرت تخیل و بیان کودک می شود. امروزه استفاده از بازی های نمایشی و نمایش خلاق در کلاسهای پش از دبستان به ابزار مفید در دست مربیان علاقمند جهت پرورش استعدادها و خلاقیت ها تبدیل شده است. نمایش خلاق فعالیت نمایشی خود جوشی است که کودکان تجربه ها و اعمال بزرگسالان را که دیده اند بازسازی می کنند. در هنگام بازی سخن می گویند و گفتگوهای صحنه های ضمیمه های مختلف زندگی را تکرار می نمایند بدیهی است انجام این نوع بازی ها، قدرت بیان و سخن گویی آنها و تسلط به زبان را در نزد کودکان تقویت می‌کند

/ 0 نظر / 48 بازدید