محمد رضارضائی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ محمد رضارضائی
آرشیو وبلاگ
      تربیت حرکتی بی پایان ()
چکیده کتاب والدن 2 آرمانشهر اسکینر نویسنده: محمد رضارضائی - ۱۳٩۱/۱/٢٥

چکیده ای از کتاب:والدن 2

(نوشته: دکتر بی . اف . اسکینر )  تلخیص: مریم خدابخشیان

استاد: آقای دکتر پوشنه

والدن 2 حدود سی مایل از بزرگترین شهر ایالت فاصله داشت و در وسط مزرعه ای سرسبز که چند کلبه روستایی و انبارهایی در اطراف آن و یک رشته ساختمان به سبکی دیگر وجود داشت که این‌ها همه قسمتی از والدن 2 را تشکیل می داد ند . بعد از گذار از جنگل درختان جوان کاج در مقابل بالای شیب ملایم قطعه زمینی پر از محصول و پای تپة پر درخت ،  ساختمان‌های اصلی بودند که به شکل حیرت‌آوری وسیع به نظر می‌رسیدند


فریزیر برای توصیف ساختمان‌ها و کارکرد آنها اینگونه شرح داد :

" ما اول از ساختمان‌های قدیمی مزرعه برای بخش‌های مسکونی استفاده می‌کردیم تا اینکه توانستیم واحد اصلی را بسازیم، اجتماع ما اکنون نزدیک به هزار عضو دارد اگر قرار نبود در این ساختمان‌ها زندگی کنیم، می‌بایست چیزی حدود دویست و پنجاه خانه مسکونی و یکصد اداره، مغازه، فروشگاه و انبار کالا را اشغال می‌کردیم، با این کار ضمن سادگی از لحاظ وقت و پول نیز خیلی صرفه‌جویی شده است، یکی از امتیازهای مسکن تعاونی این است که ما می‌توانیم با آب و هوا مقابله کنیم مثلاً در زمان بارندگی ما سرپوش داریم،"

 در مقابل سؤال معماران شما چه کسانی بودند؟ پاسخ این بود که :

«با وجود اینکه در اینجا ارشدیت مطرح نیست. آنها جزء اولین‌های ما بودند، در این شهر هنرمندان همه گمنام بودند.»

افراد در اینجا شاد بودند آنها خوشایند و خوش‌منش، در عین حال کاملاً صریح بودند، سرزنده ولی نه گزافه‌گوی، با عاطفه ولی نه لجام گسیخته، در اینجا افراد تشویق می‌شوند تا هر عادت یا رسم و رسوم را با دید بهسازی احتمالی بنگرند، داشتن یک نگرش آزمایشی مداوم نسبت به هر چیز و این چیزی است که بدان نیاز داریم، عملاً ما در کارهایمان از آن جو رسمی که به هنگام انجام یک کار توسط همه در یک زمان اجتناب‌ناپذیر است. آزادیم، روزهای ما از یک انعطاف، چرخش و تنوع خوبی پیروی می‌کند، کاملاً خوشایند و سالم است.


برای مشاهده ی متن کامل بر روی ادامه مطلب کلیک کنید

در اینجا هر کس برای انجام کارها امتیاز می‌گیرد، امتیازهای کاری، نوعی پول است اما آنها سکه و اسکناس نیستند فقط در دفتر کل ثبت می‌شوند. ما ارزش امتیاز کاری را متناسب با نیازها تنظیم می‌کنیم. مشاغل ناخوشایند امتیاز بالاتر و مشاغل مطلوب‌تر امتیاز کمتری دارند در دراز مدت وقتی ارزشها متعادل شدند همة کارها به نحو یکسان مطلوب می‌شوند، در والدن 2 ما تبلیغات نداریم . این یک اصل بنیادی است ما به جوانان مان آگاهی می‌دهیم که چقدر فرصت شغلی وجود دارند، بعد می‌گذاریم خودشان تصمیم بگیرند. حسادت فردی در میان ما تقریباً ناشناخته است به یک دلیل ساده ، ما تجربة وسیع و جایگزین‌های جذاب عرضه می‌کنیم در این صورت انتخاب شغل بیشتر براساس تمایلات قلبی است تا کمبود فرصت‌های شغلی، تنها دولت‌ ما شورای برنامه‌یزان است که متشکل از سه زن و سه مرد است و برای ده سال خدمت می‌کنند نه بیشتر.

مدیران شخصیت‌های افتخاری نیستند بلکه متخصصانی هستند که به دقت آموزش دیده‌اند و ارزیابی شده‌اند دانشمندان اجتماع ما از پژوهش به شدت حمایت می‌کنند.

ما در والدن 2 طبقة مرفه، پیری زودرس، ناتوانی شغلی، افراد الکلی، افراد مجرم نداریم، ما افراد بیکار ناشی از برنامه‌ریزی نادرست نداریم . کودکان ما از همان سن خردسالی کار می‌کنند، با ملایمت ولی شادمانه . نوشیدن مشروب در والدن 2 ممنوع نیست،  اما همة ما به محض اینکه نیازهایمان بر طرف شد از آن دست بر می‌داریم «در سراسر جهان، این نیازها هستند که عادت‌ها را موجب شده‌اند.»

چیزی که مد نظر ماست این است که کار انسان نباید نیروی او را تحلیل ببرد و یا شادمانی او را تهدید کند، در این صورت می‌‌توانیم نیروی خود را به سمت هنر، علم، بازی، پرورش مهارت‌ها، تسخیر طبیعت، تسخیر خودمان و نه «بشر دیگر» سوق دهیم.

ما با استفاده از فنون خویشتنداری به دنبال روشی برای شکل‌دهی رفتار انسان هستیم، اگر انسان بتواند در «محبت ورزیدن به دشمنان» و «نیندیشیدن به انتقام‌گیری» موفق شود، دیگر کینة ستمگر را به دل نمی‌گیرد یا به خاطر از دست دادن آزادی یا دارایی خود خشم نمی‌ورزد او آنها را باز نخواهد یافت اما احساس بدبختی هم نخواهد کرد. کل آموزش اخلاق ما در سن شش سالگی تکمیل می‌شود یک اصل ساده مثل نادیده گرفتن وسوسه‌ها ممکن است قبل از چهار سالگی کسب شود. در این سن محیط اجتماعی را نیز کنترل می‌کنیم به همین دلیل است که ما آموزش اخلاق را در سنین پایین شروع می‌کنیم.

ما از انگیزة سلطه بهره نمی‌بریم زیرا همیشه به کل گروه می‌اندیشیم «پیروزی یا غلبه بر طبیعت و نفس خودمان بلی، اما نسبت به دیگران هرگز»

در والدن 2 ما هدف متفاوتی داریم. ما از هر شخصی یک فرد شجاع می‌سازیم، ما با کنترل ناملایمات توانمندی ایجاد می‌کنیم ما این کار را به عمد انجام می‌دهیم تا در مقابل ناملایماتی که خارج از کنترل ما هستند، آمادگی پیدا کنیم.

در اینجا می‌توانیم بگوییم که مدرسه همان خانواده است و بر عکس. در اینجا کودک در هر رشته‌ای که دوست دارد به سرعت پیشرفت می‌کند، ما به کودکانمان فقط فنون یادگیری و تفکر را می‌آموزیم. در والدن دو آموزش و پرورش جزیی از حیات اجتماع است. تشویق کودکان در زمینه‌های هنری و صنعتی جزیی از منشور والدن دو است. ما بافت‌شناسی را در کشتارگاه‌، گیاه‌شناسی را در مزرعه، علم ژنتیک را در لبنیاتی و مرغداری .... تدریس می‌کنیم. ما در اینجا خودمان را آن‌گونه که هستیم می‌پذیریم ما هرگز علاقه‌مان را فراتر از استعدادمان توسعه نمی‌دهیم.

در امر ازدواج در والدن دو در هیچ سنی مشکل اقتصادی مانعی برای ازدواج ایجاد نمی‌کند نوجوانی باید کوتاه و بدون درد و رنج باشد و ما زمینة این کار را فراهم می‌سازیم. تأخیر چیزی را حل نمی‌کند بلکه آن را بدتر می‌کند. پسرها و دخترهای ما همدیگر را خوب می‌شناسند، هیچ ازدواج شتابزده‌ای در بین ما صورت نمی‌گیرد. بی‌بندوباری جنسی در والدن 2 از سایر جوامع کمتر است زیرا، دوستی ساده و سالم بین دو جنس مخالف را تشویق می‌کنیم، «دنیای خارج در مجموع آن را منع می‌کند چیزی که می‌تواند یک دوستی ارضا کننده باشد به یک امر مخفی تبدیل می‌شود.»

زندگی خوب به معنی داشتن فرصت برای به کارگیری استعدادها و توانایی‌هاست و بلاخره زندگی خوب به معنی آرمیدگی و استراحت است. حتم داریم که آرامش بر عمر طولانی نیز تأثیر دارد.

ما در اینجا حکومتی مبتنی بر علم رفتار انسان می‌خواهیم چیزی کمتر از آن نمی‌تواند یک ساختار اجتماعی پایدار به ارمغان آورد. قانون ما این است «هیچ چیز جز حقیقت نگویید.»

شادمانی اولین آرمان ماست اما دومین هدفمان شتابی سریع و هوشمندانه به سوی فردای بهتر است ما زمانی ارضا می‌شویم که آگاهانه‌ترین و پویاترین خردمندی گروهی را در روی کرة زمین شاهد باشیم در اینجا تمام خدمات یا مشارکت‌های شخصی در هم ادغام می‌شوند و یا بی‌نام اعلام می‌شوند، برنامه‌ریزان ما در گمنامی کامل خیلی خوب عمل می‌کنند، جامعه‌ای که برای رفاه همه کار می‌کند نمی‌تواند بروز چهره‌های فردی را تحمل کند اصل رهبری همیشه در بلند مدت شکست خورده است. ما به مهارت و نیرومندی بها می‌دهیم رهبران ما مردانی نیستند که بتوانند بقیه را در نبرد شکست بدهند.

پیشرفت‌های آنان پیروزی بر طبیعت یا غلبه بر خودشان است، اینان دقیقاً با هنرمندان و موسیقی‌دانان، خیاطان، دام‌پروران ما در یک مقام‌اند.

چیزی که ما به افراد جوانمان در والدن دو ارایه می‌کنیم درک نیروهای «معاصر» است که فرهنگ باید با آنها سر و کار داشته باشد، نه اسطوره‌ها، نه قهرمانان، نه تاریخ، نه سرنوشت فقط «اکنون» زمان حال پیش‌روی ماست.

در والدن 2، ما نه فقط می‌توانیم رفتار انسان را کنترل کنیم بلکه باید این کار را بکنیم، اینک اگر توان داشته باشیم وضعیتی را که شخص دوست دارد ایجاد کنیم، یا وضعیتی را که دوست ندارد حذف کنیم می‌توانیم رفتار او را کنترل کنیم، وقتی او به نحوی که ما می‌خواهیم رفتار کند، اساساً شرایطی را ایجاد کرده‌ایم که دوست دارد یا شرایطی را حذف کرده‌ایم که دوست ندارد، در نتیجه احتمال اینکه دوباره به همان نحو رفتار کند بالا می‌رود، و این همان چیزی است که ما می‌خواهیم. به طور فنی این را «تقویت مثبت» می‌نامند ما با بهره‌گیری از اصل تقویت مثبت، یعنی پرهیز دقیق از زور یا تهدید به زور، می‌توانیم حس آزادی شخصی را حفظ کنیم.

دولت والدن 2، از محاسن مردم‌سالاری برخوردار است ولی هیچ یک از ضعف‌های آن را ندارد، ارادة مردم به دقت ملحوظ می‌شود. ما با تحریف مسایل و تیره ساختن آنها با توسل به عواطف، مبارزات انتخاباتی نداریم، هر عضو کانال مستقیم و بی واسطه برای اعتراض به مدیران و حتی برنامه‌ریزان دارد همان‌گونه که خلبان کوچک‌ترین صدای موتور را جدی می‌گیرد، این اعتراض‌ها نیز در این جا جدی تلقی می‌شوند.

در والدن 2، یک فرهنگ ایستا ما را قانع نمی‌کند . اگر قرار است زنده بمانیم باید کار کنیم . سکون موجب گندیدگی می‌شود ، تناقض میان قدرت فنی انسان و خردی که او از آن بهره می‌گیرد سال به سال آشکارا بیشتر می‌شود. «ما به یک علم قدرتمند رفتاری» نیازمندیم.

در آخر، برنامه ی فریزیر اساساً یک حرکت مذهبی و الهام گرفته از عزمی راسخ برای ایجاد بهشت بر روی زمین بود.

«نوری که چشم ما را بزند، حکم تاریکی را دارد. تنها آن روزی به سپیده دم می‌رسد که ما در آن بیداریم. روزهای دیگر نیز هستند که به سپیده دم برسند، خورشید چیزی جز ستاره سفر نیست.»

  نظرات ()
مطالب اخیر نظریه «اِسناد» الگویى براى تبیین علل رفتارهاى میان فردى نحوه ی نگارش یک مقاله علمی - پژوهشی انواع مقالات فرضیه و سوال راه حل های ریشه کنی بیسوادی در کشور کسی که سخننانش ....... طرح بحث وگفتگوی دعا در حلقه صالحین چگونه مهارت های لازم برای صحبت در جمع را کسب کنیم؟ تکنیک های سخنرانی در جمع 13کار سختی که باید برای موفقیت انجام دهید
کلمات کلیدی وبلاگ 19 کارسخت برای موفقیت (۱) آداب سخنرانی (۱) آرمانشهر اسکینر (۱) آلومتری (۱) آموزش برتر (۱) آموزش زبان انگلیسی سوم راهنمایی (۱) آموزش مجازی یا الکترونیکی (۱) اراده برتغییرخویش (۱) ارجاع نویسی apa (۱) ازتفکرفازی تاتفکرباینری (۱) اسناد (۱) اصول حاکم برزبان آموزی (۱) اضطراب مطالعه (۱) الگوی اسناد (۱) انتخاب محتوا و سازمان دهی آن در فرایند برنامه ریزی (۱) انتخاب و سازماندهی محتوا (۱) انواع روشهای تحلیل محتوا کتاب های درسی (۱) انواع مقالات (۱) اهداف آموزش و پرورش تطبیقی (۱) ای تشنه لب حسین من (۱) بازده های یادگیری گانیه (۱) بحث گروهی دعا (۱) بحث و گفتگوی دعا در حلقه های صالحین (۱) بررسی میزان انطباق محتوای کتب دوره سوادآموزی (۱) برنامه درسی (٢) برنامه درسی بزرگسالان (۱) برنامه ریزی درسی دوره دبستان (۱) پست مدرنیسم (۱) تاریخچه آموزش الکترونیکی درایران (۱) تحلیل محتوا با تاکید بر تکنیک های خوانایی سنجی (۱) تحلیل محتوا با تاکید برتعین ضریب درگیری متون (۱) تفکرانتقادی (۱) تفکرباینری (۱) تفکرخلاق (۱) تفکرفازی (۱) توانایی خواندن برای درک معنی (۱) توانایی مطالعه (۱) توانایی کلمات (۱) تکنیک های سخنرانی در جمع (۱) چارچوب نظری پروپوزال (۱) چارچوب نظری طرح تحقیق (۱) چگونه تمرکز حواس داشته باشیم (۱) چگونه محتوای درسی را انتخاب و سازمان دهی کنیم (۱) چکیده کتاب والدن 2 (۱) چی آمد چی رفت (۱) داستان مداد (۱) در دنیای درحال تغییر چه باید کرد (۱) دوره ابتدایی (۱) دیدگاه متخصصین به برنامه درسی (۱) رابرت گانیه و نظریه یادگیری (۱) راست و دروغ (۱) راه حل ریشه کنی (۱) راهبرد های یادگیری (۱) راهبرد های یادگیری (فصل چهار ) (۱) راهبرد های یادگیری (فصل دو) (۱) راهبرد های یادگیری (فصل سه ) (۱) راهنمای نگارش پروپوزال (۱) رسانه های آموزشی (۱) روش پایان نامه نویسی (۱) روش تحلیل محتوای هیلدا تابا (۱) روش تدریس قرآن دردوره ابتدایی (۱) ریشه کنی بیسوادی (۱) سازمان دهی مطالعه (۱) سطوح یادگیری گانیه (۱) سلسله مراتب گانیه (۱) سوادآموزی و چالش های پیش رو (۱) سوادبهترزیستن (۱) سوال اساسی (۱) سودای سواد (۱) شخصیت معلم و تدریس (۱) شخصیت معلم و یادگیری (۱) شرطی سازی کنشگر اسکینر (۱) عاشورا و درس زندگی (۱) فرضیه و سوال (۱) فرق فرضیه وسوال (۱) فصل 1 بهبود مهارت های یادگیری (۱) فصل دوم بهبود مهارت های یادگیری (۱) فصل سوم الی یازدهم بهبود مهارت های یادگیری (۱) قانون سطح (۱) قوائد دروس 2 و 3 عربی سوم راهنمایی (۱) قوائد دروس 4 و5 عربی سوم راهنمایی (۱) قواعد درس عربی کلاس سوم راهنمایی (۱) قواعد دروس عربی اول دبیرستان (۱) قواعد عربی درس ا (۱) قواعددروس عربی دروس 6و 7 و 8 سوم راهنمایی (۱) گام های یادگیری گانیه (۱) گوش به دعای مادر (۱) متاتئوری ایزنر: (۱) مدل های برنامه درسی (۱) مراحل یادگیری (۱) معلمان درعصر حاضر (۱) مغز (۱) مفهوم نظریه و رابطه نظریه و عمل (۱) مقالات ژورنال (۱) مقالات کنفرانسی (۱) مقاله علمی (۱) مقاله لمی پژوهشی (۱) منطق و احتمال (۱) مهارت سخن گفتن (۱) مهارت های صحبت (۱) موج تافلر (۱) میزان انطباق کتب سوادآموزی با اهداف مصوب (۱) نحوه نگارش مقاله (۱) نحوه ی نگارش مقاله علمی (۱) نظریه آشوب (۱) نظیه اسناد (۱) نقش سوال های اساسی دریادگیری (٢) نقش شخصیت معلم دریادگیری (۱) نگارش مقاله (۱) نگرش سیستمی (۱) نمونه گیری خوشه ای (۱) نوشتن مقاله به روشapa (۱) نیازهای دنیای درحال تغییر (۱) هدف های یادگیری گانیه (۱) هدف کلی برنامه درسی دوره ی ابتدایی کتاب فارسی (۱) ویژگی های سیستم ها (۱) کاربرد نگرش سیستمی دربرنامه درسی (۱) کسی که سخنانش (۱) یادگیری (۱) یادگیری بهتر (۱) یادگیری ترکیبی (۱) یادگیری گانیه و کاربردآن (۱) یادگیری مبتنی برمغز (۱) یادم باشد که یادم نباشد (۱) یک شبی مجنون نمازش را شکست (۱)
دوستان من قضوی روستای فرسش سایت تخصصی آمار روستای فهره آموختن حرکتی بی پایان بوی بهاران ქართლოს بوئین میاندشت افوس قدیم افوس زیبا مطالعات برنامه درسی (دکترآقازاده) مدرسه راهنمایی هدایت منطقه7 برنامه پنج ساله سوادآموزی عشق عقل ادب پاکدشت دنیای آموزش وآموزش بزرگسالان روستای تاریخی بندامیر هیئت عشاق الحسین جوانان بوئین میاندشت مشق عشق دبیرستان هوشمند دخترانه دکتر حسابی 1 گهرنیوزالیگودرز سوادآموزی پرتال زیگور طراح قالب