محمد رضارضائی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ محمد رضارضائی
آرشیو وبلاگ
      تربیت حرکتی بی پایان ()
آمورش مجازی نویسنده: محمد رضارضائی - ۱۳٩۱/۱/٢٥

آموزش از راه دور ریشه در زمان های قدیم داشته و به عقیده بعضی از صاحب نظران به زمان افلاطون وشاگردش دیونسیس می رسد!

تاریخچه آموزش مجازی



به نظر شما آموزش از راه دور به چه زمانی  آغاز شد؟

آموزش از راه دور ریشه در زمان های قدیم داشته و به عقیده بعضی از صاحب نظران به زمان افلاطون وشاگردش دیونسیس می رسد!

اما بر اساس شواهدی که در دست می باشد، اولین آموزش از راه دور به شیوه پستی و مبادله مواد آموزشی و پرسش و پاسخ از طریق پست در سال های 1728 میلادی انجام گرفته است (یعنی حدود 280 سال قبل!!!) از آن زمان تا به حال شکل های مختلفی از آموزش به صورت های ترویجی ، ارشادی وآکادمیک از طریق مکاتبه ، ضبط صوت ، برنامه های تلوزیونی ، ویدیویی واخیرا ماهواره ای و... انجام پذیرفته است .

اما آموزش از راه دور به شیوهای جدید یعنی با بهره گیری از تکنولوژی نوین کامپیوتری واز همه مهمتر اینترنت پدیه ای نو است.

 

 

به سوی مجازی شدن

عصر حاضر را باید تلفیقی از ارتباطات و اطلاعات دانست . عصری که در آن بشر نسبت به  زمان های گذشته نیاز به اطلاعات و برقراری ارتباط برای کسب اطلاعات مورد نیاز دارد .

با پیشرفت فناوری و توانایی دسترسی به اینترنت، افراد در هرجا که قرار داشته باشند می توانند به راحتی به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.

بدون تردید می توان گفت  بیشترین  تاثیر ورود فناوری اطلاعات وارتباطات، در محیط ها ی آموزشی بوده است . چرا که منجر به سوق محیط های آمزشی به سمت مجازی شدن، شده است. البته این امر مستلزم استفاده از  امکانات پیشرفته ای نظیر کامپیوتر ، اینترنت  پر سرعت و منابع اطلاعاتی جامع و ... می باشد.

تاسیس آموزش مجازی

اندیشه تاسیس آموزش مجازی از سال 1996 میلادی در جهان مطرح شد ولی اولین دانشگاه مجازی در سال 2000 شکل گرفت . اولین آموزش مجازی ، نخست در انگلستان مطرح گردید اما بصورت عملی آمریکا، برای اولین بار آموزش مجازی را تجربه کرد.

اندیشه تاسیس آموزش مجازی از سال 1996 میلادی در جهان مطرح شد ولی اولین دانشگاه مجازی در سال 2000 شکل گرفت

تفاوت آموزش شبکه ای و آموزش مجازی چیست؟

آموزش رایانه ای اگر از طریق اینترنت باشد آموزش شبکه ای و اگر از طریق فناوری اطلاعات باشد آموزش مجازی نامیده می شود .

توسعه آموزش مجازی

در بسیاری از کشور های جهان سال هاست که آموزش مجازی شکل گرفته و اجرا شده اما توسعه واقعی این آموزش در ایرا ن به زمانی برمی گردد که اینترنت جهانی شد!

دانشگاه های صنعتی شریف ، امیر کبیر ، علم وصنعت ، فردوسی مشهد و علامه طباطبایی در این راه پیشگام هستند . اما دلایلی از قبیل مناسب نبودن شرایط های زیر بستر مخابراتی ، عدم وجود نیروی انسانی متخصص جهت  تدوین برنامه های  آموزشی ، عدم تدوین استراژی مشخص ، کیفیت محتوای آموزش و همگانی نشدن  استفاده از (IT) از جمله عواملی است که جزء موانع تحقیق آموزش مجازی بشمار می آید.

 

فناوری اطلاعات و ارتباطات ، نقش آن در یادگیری

فناوری اطلاعات و ارتباطات در طی مدت زمان کوتاهی ، توانسته زندگی انسان را در سطح بسیار  زیادی دگرگون سازد. یادگیری و امور آموزشی  نیز از این روند مستثنا نیست . نقش فناوری اطلاعات وارتباطات در چرخه یادگیری بسیار پر رنگ می باشد .

فناوری اطلاعات وارتباطات توانسته است به مرور با شناخت نیازها، کمبود و نواقص موجود مشکلات، آموزشهای سنتی را از بین ببرد . علت بکارگیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات در یادگیری، آموزش بهتر وسریعتر می باشد.

فناوری اطلاعات و ارتباطات شیوه  جدیدی از یادگیری را برای  افراد  ایجاد می کند و نکته مهم  عدم نیاز به حضور فیزیکی استاد در کلاس درس و یادگیری در محیط های غیر از کلاس امکان پذیر می باشد. بدبن ترتیب ، افراد اطلاعات خود را با سایرین به اشتراک می گدارند و از اطلاعات دیگران نیز بهره مند می شوند.

 

آموزش مجازی

اینترنت به دلیل کاهش هزینه ، زمان و مکان و سرعت بخشی به کارها و ... در تمام  زمینه های آموزشی، تجارت و سایر امور ارتباطاتی جایگاه ویژه ای دارد. این روند رو به رشدی که سبب تغییرات زیادی در  زندگی شده است جامعه جهانی را نیز به سمت  آموزش از راه دور ، سوق می دهد و این امر را ضروری ساخته است . همچنین با  توجه به استقبال ، روز  به روز  وسایل کمک آموزشی پیشرفته تری برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره مندی از یادگیری بصورت مجازی ارائه  می گردد.

تعریف آموزش مجازی

عبارت است از ارائه محتوای آموزشی و تجربیات مدرس به فراگیران که این افراد می توانند در هر نقطه از جهان از این نوع آموزشها بهره بگیرند .

 

تعاریف آموزش مجازی از دیدگاه کارشناسان مختلف

 Howard block : آموزش مجازی توجه به یادگیری از طریق اینترنت می باشد.

 elit trondsen : آموزش مجازی ( الکترونیکی ) نیروی شبکه را به کار می گیرد برای کسانی که به تکنولوژی های اینترنتی تکیه دارند که در ضمن کار با شبکه آنها را نیز قادر به یادگیری می کند .

 

دست اندرکاران سیستم های Cisco بر این باورند

آموزش مجازی، یادگیری اینترنتی است که در غالب رساندن مطالب بصورتی است که دارای خصوصیات زیر باشد:

- کیفیت متفاوت

- به همراه مدریت آموزشی

- قابل ارائه برای مجموعه ای مانند شبکه ای از دانش آموزان و تعدادی توسعه دهندگان و کارشناسان خبره

- تسریع یادگیری

- کاهش هزینه

- دستیابی به شرایط آموزشی برای همه

 

طراحی آموزشی در محیط های مجازی

برای استفاده از محیط  آموزشی  در محیط های مجازی، افراد به سواد شنیداری ، دیداری ، آشنا بودن با فناوری و رایانه نیاز دارند . طراحی آموزشی در محیط الکترونیکی ، بصورت فعالیت تیمی می باشد  که در این تیم افراد متخصص شامل استاد طرح درس (سابقه تألیف منبع درسی خود آموز ) متخصص علوم تربیتی ، متخصص یادگیری الکترونیکی ، متخصص فناوری اطلاعات و پیاده کننده طرح درس شرکت دارند

  نظرات ()
مطالب اخیر بعد چهارم در قرآن فرضیه و سوال راه حل های ریشه کنی بیسوادی در کشور کسی که سخننانش ....... طرح بحث وگفتگوی دعا در حلقه صالحین چگونه مهارت های لازم برای صحبت در جمع را کسب کنیم؟ تکنیک های سخنرانی در جمع 13کار سختی که باید برای موفقیت انجام دهید سوادآموزی و چالش های پیش رو سودای سواد
کلمات کلیدی وبلاگ 19 کارسخت برای موفقیت (۱) آداب سخنرانی (۱) آرمانشهر اسکینر (۱) آسمان هفتگامه (۱) آلومتری (۱) آموزش برتر (۱) آموزش زبان انگلیسی سوم راهنمایی (۱) آموزش مجازی یا الکترونیکی (۱) اراده برتغییرخویش (۱) ارجاع نویسی apa (۱) ازتفکرفازی تاتفکرباینری (۱) اصول حاکم برزبان آموزی (۱) اضطراب مطالعه (۱) انتخاب محتوا و سازمان دهی آن در فرایند برنامه ریزی (۱) انتخاب و سازماندهی محتوا (۱) انواع روشهای تحلیل محتوا کتاب های درسی (۱) اهداف آموزش و پرورش تطبیقی (۱) ای تشنه لب حسین من (۱) بازده های یادگیری گانیه (۱) بحث گروهی دعا (۱) بحث و گفتگوی دعا در حلقه های صالحین (۱) بررسی میزان انطباق محتوای کتب دوره سوادآموزی (۱) برنامه درسی (٢) برنامه درسی بزرگسالان (۱) برنامه ریزی درسی دوره دبستان (۱) بعد چهارم (۱) بعد چهارم در قرآن (۱) پست مدرنیسم (۱) تاریخچه آموزش الکترونیکی درایران (۱) تحلیل محتوا با تاکید بر تکنیک های خوانایی سنجی (۱) تحلیل محتوا با تاکید برتعین ضریب درگیری متون (۱) تفکرانتقادی (۱) تفکرباینری (۱) تفکرخلاق (۱) تفکرفازی (۱) توانایی خواندن برای درک معنی (۱) توانایی مطالعه (۱) توانایی کلمات (۱) تکنیک های سخنرانی در جمع (۱) چارچوب نظری پروپوزال (۱) چارچوب نظری طرح تحقیق (۱) چگونه تمرکز حواس داشته باشیم (۱) چگونه محتوای درسی را انتخاب و سازمان دهی کنیم (۱) چکیده کتاب والدن 2 (۱) چی آمد چی رفت (۱) داستان مداد (۱) در دنیای درحال تغییر چه باید کرد (۱) دوره ابتدایی (۱) دیدگاه متخصصین به برنامه درسی (۱) رابرت گانیه و نظریه یادگیری (۱) راست و دروغ (۱) راه حل ریشه کنی (۱) راهبرد های یادگیری (۱) راهبرد های یادگیری (فصل چهار ) (۱) راهبرد های یادگیری (فصل دو) (۱) راهبرد های یادگیری (فصل سه ) (۱) راهنمای نگارش پروپوزال (۱) رسانه های آموزشی (۱) روش پایان نامه نویسی (۱) روش تحلیل محتوای هیلدا تابا (۱) روش تدریس قرآن دردوره ابتدایی (۱) ریشه کنی بیسوادی (۱) سازمان دهی مطالعه (۱) سطوح یادگیری گانیه (۱) سلسله مراتب گانیه (۱) سه بعدی (۱) سوادآموزی و چالش های پیش رو (۱) سوادبهترزیستن (۱) سوال اساسی (۱) سودای سواد (۱) شخصیت معلم و تدریس (۱) شخصیت معلم و یادگیری (۱) شرطی سازی کنشگر اسکینر (۱) عاشورا و درس زندگی (۱) فرضیه و سوال (۱) فرق فرضیه وسوال (۱) فصل 1 بهبود مهارت های یادگیری (۱) فصل دوم بهبود مهارت های یادگیری (۱) فصل سوم الی یازدهم بهبود مهارت های یادگیری (۱) قانون سطح (۱) قوائد دروس 2 و 3 عربی سوم راهنمایی (۱) قوائد دروس 4 و5 عربی سوم راهنمایی (۱) قواعد درس عربی کلاس سوم راهنمایی (۱) قواعد دروس عربی اول دبیرستان (۱) قواعد عربی درس ا (۱) قواعددروس عربی دروس 6و 7 و 8 سوم راهنمایی (۱) گام های یادگیری گانیه (۱) گوش به دعای مادر (۱) متاتئوری ایزنر: (۱) مدل های برنامه درسی (۱) مراحل یادگیری (۱) معلمان درعصر حاضر (۱) مغز (۱) مفهوم نظریه و رابطه نظریه و عمل (۱) منطق و احتمال (۱) مهارت سخن گفتن (۱) مهارت های صحبت (۱) موج تافلر (۱) میزان انطباق کتب سوادآموزی با اهداف مصوب (۱) نحوه ی نگارش مقاله علمی (۱) نظریه آشوب (۱) نقش سوال های اساسی دریادگیری (٢) نقش شخصیت معلم دریادگیری (۱) نگرش سیستمی (۱) نمونه گیری خوشه ای (۱) نوشتن مقاله به روشapa (۱) نیازهای دنیای درحال تغییر (۱) هدف های یادگیری گانیه (۱) هدف کلی برنامه درسی دوره ی ابتدایی کتاب فارسی (۱) ویژگی های سیستم ها (۱) کاربرد نگرش سیستمی دربرنامه درسی (۱) کسی که سخنانش (۱) یادگیری (۱) یادگیری بهتر (۱) یادگیری ترکیبی (۱) یادگیری گانیه و کاربردآن (۱) یادگیری مبتنی برمغز (۱) یادم باشد که یادم نباشد (۱) یک شبی مجنون نمازش را شکست (۱)
دوستان من قضوی روستای فرسش سایت تخصصی آمار روستای فهره آموختن حرکتی بی پایان بوی بهاران ქართლოს بوئین میاندشت افوس قدیم افوس زیبا مطالعات برنامه درسی (دکترآقازاده) مدرسه راهنمایی هدایت منطقه7 برنامه پنج ساله سوادآموزی عشق عقل ادب پاکدشت دنیای آموزش وآموزش بزرگسالان روستای تاریخی بندامیر هیئت عشاق الحسین جوانان بوئین میاندشت مشق عشق دبیرستان هوشمند دخترانه دکتر حسابی 1 گهرنیوزالیگودرز سوادآموزی پرتال زیگور طراح قالب