محمد رضارضائی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ محمد رضارضائی
آرشیو وبلاگ
      تربیت حرکتی بی پایان ()
توانایی خواندن برای درک معنی نویسنده: محمد رضارضائی - ۱۳٩۱/۱/۱٢

 فصل دوم ( راهبرد های یادگیری )

توانایی خواندن برای درک معنی:

دراین بخش عنوان خواهد شد که خواندن واقعی شامل چه زمینه های است .

و چگونه خواندن خودرا تنظیم کنیم ؟

خواندن چیست ؟


فصل  دو

توانایی خواندن برای درک معنی:

دراین بخش عنوان خواهد شد که خواندن واقعی شامل چه زمینه های است .

و چگونه خواندن خودرا تنظیم کنیم ؟

خواندن چیست ؟

خواندن واقعی یعنی فهم پیام نویسنده

خواندن  همراه بافهم همان خواندن معنی دار است و هدف از خواندن یا به قصد تفریح است یا  کسب اطلاعات

وقتی به قصد تفریح اقدام به خواندن متنی می کنید برای اینکه چه چیزی را کی وچگونه بخواتید آزادید. واین بدان معنی است که وقتی کتابی را برای سرگرمی می خوانید این کار را به هرشکلی که مایلید می توانید انجام دهید .

خواندن برای کسب اطلاعات :

معمولا مقالات روزنامه ها ومجلات را برای کسب اطلاعات کلی می خوانید در صورتیکه چارچوب داستان فرق می کند

برخلاف داستان مجله و روزنامه برای خواندن کتابچه راهنما نیاز مند به مطالعه بسیار دقیقی هستید .

به هرحال خواندن سریع ، آرام  ، سطحی یا از روی بی علاقگی تعیین می کند که آیا برای تفریح مطالعه می کنید یا به منظور کسب اطلاعات

چند نکته درخصوص مطالعه :

سرعت خواندن :   سرعت خواندن بستگی به نوع محتوای مورد نظر در مطالعه دارد مثلا در ریاضی  پنجاه تا یکصد کلمه سرعت مطالعه است و ممکن است  برای خواندن داستان این سرعت به هزار کلمه در دقیقه خواهد بود واین امر درحالی است که برای خواندن کتاب های علمی مناسب نمی باشد.

یافتن اندیشه اصلی در یک پاراگراف :  منظور همان مفهوم مورد نظر نویسنده است .

اندیشه های اشاره ای یا بیان نشده :  درواقع اندیشه اصلی اگر چه بیان نشده ولی به صورت اشاره ای بیان گردیده است

اندیشه اصلی مطالب طولانی :   بسیاری از مطالب طولانی تر از یک پاراگراف است . ودر صورت شناخت ساختار پاراگراف می توان آنرا طولانی تر از یک مقاله ، فصل و حتی کتاب تعمیم داد . اندیشه اصلی در یک مطلب خواندنی طولانی موضوع یا جمله موضوعی گفته می شود .

حمایت کردن از اطلاعات :   حمایت از اطلاعات شامل تجربه نویسنده و اطلاعاتی شامل دلایل ، مثال ها ، حقایق ، آمار و تعاریف و شواهد از اندیشه اصلی حمایت می کند .

مرتبط کننده های مهم :  کلمه هایی هستند که یک اندیشه را به اندیشه های دیگر ربط می دهند .در حقیقت همان روابط بین اندیشه ها هستند .

الگو های برای نشان دادن سازمان کار نویسنده: هنگامی که از چند نوع مرتبط کننده در یک پاراگراف استفاده می شود به آن الگوی سازمان یافته می گویند و زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که نویسنده می خواهد مطلبی را دو باره تکرار کند .ودر جهت ارتقاع درک مطلب به معنا قوت می بخشد . واین الگو ها عبارتند از :

الگوی فهرست کردن : هنگامی مطرح می شود که نویسنده از مرتبط کننده های زیادی استفاده می کند ( اولین ، دومین ، هم چنین ،‌مجموع و .... ) این اقدام را نویسنده با هدف فهرست کردن اطلاعان انتخابی خود انجام می دهد .

الگوی تنظیمی زمان :  زمانی بکار می رود که نویسنده بخواهد به منظور توصیف کردن زمان یک واقعه مراحل یا گام های قایل شود . (اولا ، ثانیا ، بعدا ،نهایتا و غیره )

الکوی مقایسه ای مقابله ای : در این الگو نویسنده قصد مقایسه (شباهت ، مانند ) و یا مقابله (برخلاف از طرفی دیگر ، اما) داشته باشد .

الگوهای دلیل و تاثیر : ْ نویسنده می خواهد از مرتبط کننده های دلیل و تاثیر (مانند زیرا ، درنتیجه و مانندآن ) استفاده کند . تا نشان دهد چگونه  وقایع منجر به هم می شوند .

الگوهای تعریف – مثال : نویسنده قصد تعریف کلمه و به وسیله مثال آنرا روشن تر بیان می کند

عناصر کمک دیداری :

کتاب های علمی دانشگاه و بسیاری از مجلات و روزنا مه ها ، اغلب نه تنها حاوی اطلاعات چاپ شده هستند بلکه از عناصر کمک دیداری مانند نمودارها ، جدول ها و تصاویر نیز استفاده می کنند . و در حقیقت عناصر کمک دیداری به منظور خلاصه کردن اطلاعات ، مقایسه اندیشه ها و مطالب مرتبط و درنهایت حمایت از متن اصلی بکار می روند . از جمله عناصر کمک دیداری خواندن نمودار ، خواندن جدول ، خواندن شکل ، فلوچارت  و مشاهده عکس ها و تصاویر است .

خواندن نمودار : نمودارها از جمله عناصر کمکی دیداری اند که مقایسه ها و مقابله های موجود بین دو یا چند موضوع را نشان می دهد و معمولا از سه نوع نمودار در کتاب ها استفاده می شود .

الف - نمودار های خطی :این نمودارها  به صورت افقی و عمودی کشیده می شوند و قصد تغییرات رادر طول زمان نشان می دهد

ب - نمودار ستونی : این نمودار برای مقایسه بین اندازه ها و کیفیت ها  مورد استفاده قرار می گیرد.

ج - نمودار دایره ای :  این نمودار هر بخش آن به درصدی اختصاص دارد  

خواندن جدول ها :  جدول ها فهرستی از درصد ها ، واقعیت ها ، اعداد یا دیگر اطلاعات مرتبط هستند . که  به صورت ردیفی یا ستونی رسم می شوند . واجازه می دهند اطلاعات را با هم به راحتی مقایسه کنید . وبرای فهمیدن یک جدول بهتر است اطلاعات پیرامون را مطا لعه کنید .

خواندن شکل  : شامل ترسیمات یا توضیحات مورد استفاده برای ارائه فرایند ها ، اندیشه ها ، عملکردها  یا بخش های مختلف یک شی یا بدن  است .

فلوچارت : سلسله مراتب انجام کار را گام به گام ترسیم می کند .

مشاهده عکس ها و تصاویر: هدف آن فهمیدن هر چه بیشتر مطالب است .

  نظرات ()
مطالب اخیر نظریه «اِسناد» الگویى براى تبیین علل رفتارهاى میان فردى نحوه ی نگارش یک مقاله علمی - پژوهشی انواع مقالات فرضیه و سوال راه حل های ریشه کنی بیسوادی در کشور کسی که سخننانش ....... طرح بحث وگفتگوی دعا در حلقه صالحین چگونه مهارت های لازم برای صحبت در جمع را کسب کنیم؟ تکنیک های سخنرانی در جمع 13کار سختی که باید برای موفقیت انجام دهید
کلمات کلیدی وبلاگ 19 کارسخت برای موفقیت (۱) آداب سخنرانی (۱) آرمانشهر اسکینر (۱) آلومتری (۱) آموزش برتر (۱) آموزش زبان انگلیسی سوم راهنمایی (۱) آموزش مجازی یا الکترونیکی (۱) اراده برتغییرخویش (۱) ارجاع نویسی apa (۱) ازتفکرفازی تاتفکرباینری (۱) اسناد (۱) اصول حاکم برزبان آموزی (۱) اضطراب مطالعه (۱) الگوی اسناد (۱) انتخاب محتوا و سازمان دهی آن در فرایند برنامه ریزی (۱) انتخاب و سازماندهی محتوا (۱) انواع روشهای تحلیل محتوا کتاب های درسی (۱) انواع مقالات (۱) اهداف آموزش و پرورش تطبیقی (۱) ای تشنه لب حسین من (۱) بازده های یادگیری گانیه (۱) بحث گروهی دعا (۱) بحث و گفتگوی دعا در حلقه های صالحین (۱) بررسی میزان انطباق محتوای کتب دوره سوادآموزی (۱) برنامه درسی (٢) برنامه درسی بزرگسالان (۱) برنامه ریزی درسی دوره دبستان (۱) پست مدرنیسم (۱) تاریخچه آموزش الکترونیکی درایران (۱) تحلیل محتوا با تاکید بر تکنیک های خوانایی سنجی (۱) تحلیل محتوا با تاکید برتعین ضریب درگیری متون (۱) تفکرانتقادی (۱) تفکرباینری (۱) تفکرخلاق (۱) تفکرفازی (۱) توانایی خواندن برای درک معنی (۱) توانایی مطالعه (۱) توانایی کلمات (۱) تکنیک های سخنرانی در جمع (۱) چارچوب نظری پروپوزال (۱) چارچوب نظری طرح تحقیق (۱) چگونه تمرکز حواس داشته باشیم (۱) چگونه محتوای درسی را انتخاب و سازمان دهی کنیم (۱) چکیده کتاب والدن 2 (۱) چی آمد چی رفت (۱) داستان مداد (۱) در دنیای درحال تغییر چه باید کرد (۱) دوره ابتدایی (۱) دیدگاه متخصصین به برنامه درسی (۱) رابرت گانیه و نظریه یادگیری (۱) راست و دروغ (۱) راه حل ریشه کنی (۱) راهبرد های یادگیری (۱) راهبرد های یادگیری (فصل چهار ) (۱) راهبرد های یادگیری (فصل دو) (۱) راهبرد های یادگیری (فصل سه ) (۱) راهنمای نگارش پروپوزال (۱) رسانه های آموزشی (۱) روش پایان نامه نویسی (۱) روش تحلیل محتوای هیلدا تابا (۱) روش تدریس قرآن دردوره ابتدایی (۱) ریشه کنی بیسوادی (۱) سازمان دهی مطالعه (۱) سطوح یادگیری گانیه (۱) سلسله مراتب گانیه (۱) سوادآموزی و چالش های پیش رو (۱) سوادبهترزیستن (۱) سوال اساسی (۱) سودای سواد (۱) شخصیت معلم و تدریس (۱) شخصیت معلم و یادگیری (۱) شرطی سازی کنشگر اسکینر (۱) عاشورا و درس زندگی (۱) فرضیه و سوال (۱) فرق فرضیه وسوال (۱) فصل 1 بهبود مهارت های یادگیری (۱) فصل دوم بهبود مهارت های یادگیری (۱) فصل سوم الی یازدهم بهبود مهارت های یادگیری (۱) قانون سطح (۱) قوائد دروس 2 و 3 عربی سوم راهنمایی (۱) قوائد دروس 4 و5 عربی سوم راهنمایی (۱) قواعد درس عربی کلاس سوم راهنمایی (۱) قواعد دروس عربی اول دبیرستان (۱) قواعد عربی درس ا (۱) قواعددروس عربی دروس 6و 7 و 8 سوم راهنمایی (۱) گام های یادگیری گانیه (۱) گوش به دعای مادر (۱) متاتئوری ایزنر: (۱) مدل های برنامه درسی (۱) مراحل یادگیری (۱) معلمان درعصر حاضر (۱) مغز (۱) مفهوم نظریه و رابطه نظریه و عمل (۱) مقالات ژورنال (۱) مقالات کنفرانسی (۱) مقاله علمی (۱) مقاله لمی پژوهشی (۱) منطق و احتمال (۱) مهارت سخن گفتن (۱) مهارت های صحبت (۱) موج تافلر (۱) میزان انطباق کتب سوادآموزی با اهداف مصوب (۱) نحوه نگارش مقاله (۱) نحوه ی نگارش مقاله علمی (۱) نظریه آشوب (۱) نظیه اسناد (۱) نقش سوال های اساسی دریادگیری (٢) نقش شخصیت معلم دریادگیری (۱) نگارش مقاله (۱) نگرش سیستمی (۱) نمونه گیری خوشه ای (۱) نوشتن مقاله به روشapa (۱) نیازهای دنیای درحال تغییر (۱) هدف های یادگیری گانیه (۱) هدف کلی برنامه درسی دوره ی ابتدایی کتاب فارسی (۱) ویژگی های سیستم ها (۱) کاربرد نگرش سیستمی دربرنامه درسی (۱) کسی که سخنانش (۱) یادگیری (۱) یادگیری بهتر (۱) یادگیری ترکیبی (۱) یادگیری گانیه و کاربردآن (۱) یادگیری مبتنی برمغز (۱) یادم باشد که یادم نباشد (۱) یک شبی مجنون نمازش را شکست (۱)
دوستان من قضوی روستای فرسش سایت تخصصی آمار روستای فهره آموختن حرکتی بی پایان بوی بهاران ქართლოს بوئین میاندشت افوس قدیم افوس زیبا مطالعات برنامه درسی (دکترآقازاده) مدرسه راهنمایی هدایت منطقه7 برنامه پنج ساله سوادآموزی عشق عقل ادب پاکدشت دنیای آموزش وآموزش بزرگسالان روستای تاریخی بندامیر هیئت عشاق الحسین جوانان بوئین میاندشت مشق عشق دبیرستان هوشمند دخترانه دکتر حسابی 1 گهرنیوزالیگودرز سوادآموزی پرتال زیگور طراح قالب