محمد رضارضائی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ محمد رضارضائی
آرشیو وبلاگ
      تربیت حرکتی بی پایان ()
برنامه ریزی درسی دوره دبستان فصل 2 نویسنده: محمد رضارضائی - ۱۳٩٠/۱٢/٥

جلسه ی دوم

برنامه ریزی ایجاد فرصت هاست . (چرا؟ ) چون همه ما با یک بگراند خاصی آماده ایم .در سر کلاس درس ومعلم

باید یک فرصتی را ایجاد کند که از این بگراند های  حادث در خارج از کلاس ما خارج شویم و بسوی آن چیزی که

مورد توجه است است هدایت شویم بعد که این بستر آماده شد .نوبت به یادهی ویاد گیری می رسد . به عبارتی باید

یک تعامل کیفی را به وجود آوریم . یعنی اینکه یک فضای واقعی یادگیری ایجاد شود تا این ارزش های یادهی و

یادگیری رفتار های مطلوب را بوجود آورد واین هم وظیفه ی معلم است که این  فضای رفتارسازی را ایجاد کند.


اما اگر ما متکی به اطلاعات بر روی ورقه یا دفتر خودمان باشیم در حقیقت ایجاد بی اعتمادی است . و فضا فضای  

محفوظاتی است واز روند یادگیری خارج است چون یادگیری تعمیرات نسبتا پایدار است وباید واین تغییر در خود

انسان ایجاد شود و آنهم به خود متکی بودن است نه ، به در   متکی بودن واین مهم وقتی حاصل می شود که به

خودمان متکی باشیم نه به ورقه که هر زمان بتوانیم در مقام جواب برآییم  ومی شود تعمیرات پایدار

گفته شد در حجم گذشته که تکالیف رشد آن دسته از تکالیفی است که زیر نظر مربی باید انجام شود تا رشد در ابهاد

اخلاقی ، جهانی ، اجتماعی ، روانی و... حاصل شود.

با توجه به این که 4 تکلیف رشد در  جلسه ی قبل از جمله 1 – طرز بسر بردن یادگیری است .

2 – توسعه نظر صحیح درباره خود به عنوان موجود رشد کنند.

3 – یادگیری     که از نظر مونث مذکر باید بداند .

 4 – کسب مهارت خواندن ، نوشتن وحساب کردن را در دوره ی دبستان نائل آید .

4 تکلیف دیگر را هم در این جمله خواهیم داشت.

 پنجمین تکلیف توسعه و رشد قوای درونی (اخلاق)

وقتی محبت از توسعه و رشد می شود آنهم در قوای درونی یعنی خداوند

در وجود ما این قوه را قرار داده است و ما باید آنرا توسعه و رشد دهیم که در بعضی از کشورها تحت عنوان

تعلیمات دینی ودر کشورهای مثل انطباق در قالب اخلاق بیان می شود.

چگونگی پرداختن به این قوه اخلاق در برنامه درسی برنامه و    برنامه ریزان درسی است یعنی بچه ابتدایی باید

از جهت نیاز به جهت در سایه دین سیراب شود.

و ارزش محبت را ابید در سایه ی این حس کند و فرصت به او داده شده تا محبت خودرا ابراز کند.

واما ششمین تکلیف رشد ، رشد استقلال شخصی است که کودک باید یواش روی پای خود بایستد ومستقل شود و

کارهای خود را انجام دهد .

هفتمین تکلیف رشد ، گرایش به گروه های اجتماعی است ، باید این حس ایجاد شود که در برابر کسانی که به ما

خدمت می کنند از آنها تشکر کنیم . مثل پدر مثل مادر که از خواب  خود می گذرد تا ما استراحت کنیم واما اگر

تصور ما بر این باشد که این وظیفه ای است برای پدر و مادر این حس تشکر دیگر در ما احساس نخواهد شد .

به هر حال حس تشکر وقدردانی از محیط خانواده شروع می شود وتا اجتماع و محیط اجتماعی توسعه پیدا می کند

مثلا رفتگر شهداری ، راننده ، معلم سر کلاس ، همسر همسایه و همه آنها یی به نوعی به ما خدمت می کنند شایسته

قدردانی اند وباید ما از رفتار آن ها خوشحال شویم وسپاسگذاری کنیم و حتی نهاد هایی که برای آن ها خدمت ایجاد

می شود دارای احترام اند و باید از آنها قدر دانی شود وهر چه این قدر دانی ها بیشتر شود کارهای خوب بیشتر

خواهد شد اما در عوض اگر بی تفاوت باشیم کارهای خوب تقویت نخواهند شد واستمرار پیدا نخواهد کرد واین جزء

تکلیفی است و این مهم را از برنامه ریزان درسی باید آغاز کنیم وباید به این مهم        ورزند زیرا مهم است و در

فطرت آدمی آمیخته است وبر نامه ریز باید همچنین طرحی را ایجاد کند تا زیر نظر مربی این تکالیف و این مهم از

درون بچه ها بیرون بیاید.

واما استدلال  دوم

برای اینکه در دوره ی ابتدایی ایجاد تمرکز شود باید 5/3 الی 5/4 ساعت منظور گردد. و بگونه ای باشد که 45 در

کلاس بسر میرود و دانش آموز 10 دقیقه استراحت داشته باشد در بیرون از کلاس و مجدد بیایند کلاس اما اینکه بچه

چه میزان می تواند در مدرسه  حوصله کند در کلاس های  رسمی  5/3 تا 5/4 است وطبق جدول

 

ساعت

سال

5/3

اول

35/3

دوم

4

سوم

15/4

چهارم

30/4

پنجم

 

24 ساعت در صورت 6 روز در هفته است و چنان چه از حد 5/3 یا 5/4 فراتر شود از حوصله ی دانش آموز

خارج خواهد بود .

نکته ی اول :  اما اگر کودک در مدرسه بجای 5/3 یا 5/4 8 ساعت در مدرسه باشد یا 6 ساعت بماند نباید به شکل

رسمی و فورمال باشد بلکه خارج از 5/3 و5/4 ساعت باید حرف درس ها ی ذوقی و علاقه مندانه خودش باشد والا

نسبت  به مدرسه بد بین خواهد شد.

نکته ی دوم : بعد از این که ساعت 12 کودک به خانه رفت چه میزان تکلیف در خانه باید انجام دهد .

1 الی 5/1 ساعت می تواند تکلیف انجام دهد یعنی بچه ابتدایی وقتی حدود ساعت های ظهر به خانه آمد غذای مناسب

مورد نظر و بعد از غذا می بایست استراحت کند.

یعنی فعالیتی انجام ندهد و بی تحرک باشد و بعد ازنیم یایک ساعت بعد انجام تکالیف خود را شروع کند وبعد از

5 دقیقه  تکلیف  یک استراحت وبر یک داشته باشد یعنی چیزی بخورد .

استراحت کند به عبارتی انجام تکالیف باید به صورت تدریسی باشد و بعد از تکالیف اوقات فراغت است.

واوقات فراغت یعنی آن چه دوست دارد انجام دهد.

بازی بارفیق ،تلویزیون تماشا کند ، آهنگی بخواند.

وخلاصه آنچه خوشش می آید که درسلامتی جسمی وروانی اومهم است و اکتشافات آدمی در ایام فراغت رخ داده

است چرچیل می گوید:  بهترینفک هایم را در دستشویی برایم حاصل شده است ، اما ایام فراغت باید 2 برابر میزان

تکالیف باشد.

اگر 5/1 ساعت تکالیف داشت 3 ساعت باید دوران فراغتش باشد و8 شب هم کنار خانواده در سر سفره شام حاضر و

بین 8 الی 9 هم با پدر ومادر تعامل کند و 9 الی 10 شب هم به بستر رود بخوابد وساعت 6 صبح هم بیدار شود .

یعنی 8 ساعت خواب کیفی داشته باشد. در  غیر این صورت بچه کسل خواهد شد.

اما اینکه ساعت 6 خواب بیدار شود چه  خاصیتی دارد.

تحقیقات نشان داده است که موجودات زنده از طلوع آفتاب تکالیف خود را آغاز و در ظهر شرعی این فعالیت به اوج

می رسد. واز ساعت 12 حدود 2یا3 ساعت افقی می ماند.ویک نواخت  

وساعت 3 الی 4 تا غروب آفتاب منحنی پائین می آید. وهنگام آفتاب وتاریکی آدم ها استراحت مطلق دارند و کاری را

انجام نمی دهند. واین بهترین علمی است برای بچه ها که زود از خواب بیدار شده صبحانه میل می کنند که تحقیقات

نشان داده است که میل ونوع یادگیری بچه هایی که صبحانه می خورند نسبت به بچه هایی که بدون صبحانه هستند

بیشتر است .وتحرک ومشارکت بیشتری در یادگیری دارند.

 

  نظرات ()
مطالب اخیر نظریه «اِسناد» الگویى براى تبیین علل رفتارهاى میان فردى نحوه ی نگارش یک مقاله علمی - پژوهشی انواع مقالات فرضیه و سوال راه حل های ریشه کنی بیسوادی در کشور کسی که سخننانش ....... طرح بحث وگفتگوی دعا در حلقه صالحین چگونه مهارت های لازم برای صحبت در جمع را کسب کنیم؟ تکنیک های سخنرانی در جمع 13کار سختی که باید برای موفقیت انجام دهید
کلمات کلیدی وبلاگ 19 کارسخت برای موفقیت (۱) آداب سخنرانی (۱) آرمانشهر اسکینر (۱) آلومتری (۱) آموزش برتر (۱) آموزش زبان انگلیسی سوم راهنمایی (۱) آموزش مجازی یا الکترونیکی (۱) اراده برتغییرخویش (۱) ارجاع نویسی apa (۱) ازتفکرفازی تاتفکرباینری (۱) اسناد (۱) اصول حاکم برزبان آموزی (۱) اضطراب مطالعه (۱) الگوی اسناد (۱) انتخاب محتوا و سازمان دهی آن در فرایند برنامه ریزی (۱) انتخاب و سازماندهی محتوا (۱) انواع روشهای تحلیل محتوا کتاب های درسی (۱) انواع مقالات (۱) اهداف آموزش و پرورش تطبیقی (۱) ای تشنه لب حسین من (۱) بازده های یادگیری گانیه (۱) بحث گروهی دعا (۱) بحث و گفتگوی دعا در حلقه های صالحین (۱) بررسی میزان انطباق محتوای کتب دوره سوادآموزی (۱) برنامه درسی (٢) برنامه درسی بزرگسالان (۱) برنامه ریزی درسی دوره دبستان (۱) پست مدرنیسم (۱) تاریخچه آموزش الکترونیکی درایران (۱) تحلیل محتوا با تاکید بر تکنیک های خوانایی سنجی (۱) تحلیل محتوا با تاکید برتعین ضریب درگیری متون (۱) تفکرانتقادی (۱) تفکرباینری (۱) تفکرخلاق (۱) تفکرفازی (۱) توانایی خواندن برای درک معنی (۱) توانایی مطالعه (۱) توانایی کلمات (۱) تکنیک های سخنرانی در جمع (۱) چارچوب نظری پروپوزال (۱) چارچوب نظری طرح تحقیق (۱) چگونه تمرکز حواس داشته باشیم (۱) چگونه محتوای درسی را انتخاب و سازمان دهی کنیم (۱) چکیده کتاب والدن 2 (۱) چی آمد چی رفت (۱) داستان مداد (۱) در دنیای درحال تغییر چه باید کرد (۱) دوره ابتدایی (۱) دیدگاه متخصصین به برنامه درسی (۱) رابرت گانیه و نظریه یادگیری (۱) راست و دروغ (۱) راه حل ریشه کنی (۱) راهبرد های یادگیری (۱) راهبرد های یادگیری (فصل چهار ) (۱) راهبرد های یادگیری (فصل دو) (۱) راهبرد های یادگیری (فصل سه ) (۱) راهنمای نگارش پروپوزال (۱) رسانه های آموزشی (۱) روش پایان نامه نویسی (۱) روش تحلیل محتوای هیلدا تابا (۱) روش تدریس قرآن دردوره ابتدایی (۱) ریشه کنی بیسوادی (۱) سازمان دهی مطالعه (۱) سطوح یادگیری گانیه (۱) سلسله مراتب گانیه (۱) سوادآموزی و چالش های پیش رو (۱) سوادبهترزیستن (۱) سوال اساسی (۱) سودای سواد (۱) شخصیت معلم و تدریس (۱) شخصیت معلم و یادگیری (۱) شرطی سازی کنشگر اسکینر (۱) عاشورا و درس زندگی (۱) فرضیه و سوال (۱) فرق فرضیه وسوال (۱) فصل 1 بهبود مهارت های یادگیری (۱) فصل دوم بهبود مهارت های یادگیری (۱) فصل سوم الی یازدهم بهبود مهارت های یادگیری (۱) قانون سطح (۱) قوائد دروس 2 و 3 عربی سوم راهنمایی (۱) قوائد دروس 4 و5 عربی سوم راهنمایی (۱) قواعد درس عربی کلاس سوم راهنمایی (۱) قواعد دروس عربی اول دبیرستان (۱) قواعد عربی درس ا (۱) قواعددروس عربی دروس 6و 7 و 8 سوم راهنمایی (۱) گام های یادگیری گانیه (۱) گوش به دعای مادر (۱) متاتئوری ایزنر: (۱) مدل های برنامه درسی (۱) مراحل یادگیری (۱) معلمان درعصر حاضر (۱) مغز (۱) مفهوم نظریه و رابطه نظریه و عمل (۱) مقالات ژورنال (۱) مقالات کنفرانسی (۱) مقاله علمی (۱) مقاله لمی پژوهشی (۱) منطق و احتمال (۱) مهارت سخن گفتن (۱) مهارت های صحبت (۱) موج تافلر (۱) میزان انطباق کتب سوادآموزی با اهداف مصوب (۱) نحوه نگارش مقاله (۱) نحوه ی نگارش مقاله علمی (۱) نظریه آشوب (۱) نظیه اسناد (۱) نقش سوال های اساسی دریادگیری (٢) نقش شخصیت معلم دریادگیری (۱) نگارش مقاله (۱) نگرش سیستمی (۱) نمونه گیری خوشه ای (۱) نوشتن مقاله به روشapa (۱) نیازهای دنیای درحال تغییر (۱) هدف های یادگیری گانیه (۱) هدف کلی برنامه درسی دوره ی ابتدایی کتاب فارسی (۱) ویژگی های سیستم ها (۱) کاربرد نگرش سیستمی دربرنامه درسی (۱) کسی که سخنانش (۱) یادگیری (۱) یادگیری بهتر (۱) یادگیری ترکیبی (۱) یادگیری گانیه و کاربردآن (۱) یادگیری مبتنی برمغز (۱) یادم باشد که یادم نباشد (۱) یک شبی مجنون نمازش را شکست (۱)
دوستان من قضوی روستای فرسش سایت تخصصی آمار روستای فهره آموختن حرکتی بی پایان بوی بهاران ქართლოს بوئین میاندشت افوس قدیم افوس زیبا مطالعات برنامه درسی (دکترآقازاده) مدرسه راهنمایی هدایت منطقه7 برنامه پنج ساله سوادآموزی عشق عقل ادب پاکدشت دنیای آموزش وآموزش بزرگسالان روستای تاریخی بندامیر هیئت عشاق الحسین جوانان بوئین میاندشت مشق عشق دبیرستان هوشمند دخترانه دکتر حسابی 1 گهرنیوزالیگودرز سوادآموزی پرتال زیگور طراح قالب