محمد رضارضائی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ محمد رضارضائی
آرشیو وبلاگ
      تربیت حرکتی بی پایان ()
13کار سختی که باید برای موفقیت انجام دهید نویسنده: محمد رضارضائی - ۱۳٩٢/۱٠/۳٠

  شما می‌بایست تماسی که از آن می ترسید را بگیرید.

    شما می‌بایست زودتر از موقعی بیدار شوید که خودتان می خواهید.

    شما می‌بایست بلافاصله بیشتر از چیزی که بدست آورده‌اید به دیگران بدهید.

    شما می‌بایست بیشتر از آنچه دیگر به شما اهمیت می‌دهند به آنها اهمیت بدهید.

    شما می‌بایست زمانی که زخمی، خونی و خسته هستید هم به مبارزه ادامه دهید.

    شما می‌بایست با احساس عدم اطمینان و اعتماد به نفس روبرو شوید، وقتی که راه راحت به نظر هوشمندانه‌تر می‌آید. (راحت‌طلب نباشید)

    شما می‌بایست پیشتاز و هدایتگر باشید، حتی با وجود اینکه کسی هنوز شما را دنبال نمی‌کند.

    شما می‌بایست روی خود سرمایه‌گذاری کنید هر چند هیچکس دیگر این کار را نکند.

    شما می‌بایست قبول کنید که مثل یک احمق به نظر آیید، وقتی که به دنبال جواب‌هایی هستید که هنوز آنها را ندارید.

    شما می‌بایست در جزئیات دقیقتر شوید وقتی که راحتتر است که کلا آنها را فراموش کنید.

    شما می‌بایست نتایج مثبتی را بدست آورید وقتی که بهانه آوردن هم ممکن است.

    شما می‌بایست به دنبال توضیحات خود باشید حتی وقتی که به شما می گویند که “حقایق” را قبول کنید.

    شما می‌بایست اشتباه کنید و شبیه یک احمق به نظر بیایید.

  نظرات ()
سوادآموزی و چالش های پیش رو نویسنده: محمد رضارضائی - ۱۳٩٢/۱٠/٦

سوادآموزی و چالش های پیش رو

محمدرضا رضایی

چکیده :

تاریخ سواد آموزی در ایران نشان می دهد که از سالیان گذشته مساله تعلیمات اجباری و آموزش بزر گسالان تحت عناوین متعددی مطرح بوده است ولی به دلایل متعددی پیشرفت قابل ملاحظه ای در این مورد حاصل نشده است و سالیان متمادی با وجود صرف بودجه سنگین و بهره گیری از نیروی انسانی و امکانات مختلف ، نه تنها جهل و بیسوادی در جامعه ریشه کن نشده بلکه روز به روز بر تعداد افراد بیسواد جامعه نیز افزوده شده است .به راستی علت چیست ؟ دراین مقاله درنظر است ضمن اشاره به برخی فعالیتها و برنامه های سوادآموزی  ، دلایل روند کند  رشد نرخ باسوادی درکشور مورد بحث و بررسی قرار گیرد و در انتها نیز به چالش های پیش رو ی سوادآموزی ایران در عصر حاضر پرداخته شود.


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
سودای سواد نویسنده: محمد رضارضائی - ۱۳٩٢/۱٠/٦

سودای سواد

محمدرضا رضایی[1]

مقدمه :

دراعلامیه حقوق بشر که درسال 1327 هجری شمسی منتشر شد ازآموزش و پرورش به مثابه یکی از مهمترین و اساسی ترین حقوق هر فرد انسان یاد شده است . ولی به رغم تاکید این اعلامیه برآموزش افراد ، آن هم بعد از نیم قرن که انتشار آن می گذرد هنوز 720 میلیون نفر از بزرگسالان در جهان از نعمت خواندن و نوشتن محروم هستند ، که این مسئله مبین فقدان ضوابط لازم برای به اجرادرآوردن اعلامیه مذکور است ، تعداد معلم و میزان بودجه ، به پیشرفت های نایل شده است ولی به علت رشد سریع جمعیت بر تعداد بی سوادان افزوده شده است . به طوریکه درحال حاضر  حدود نیمی از جمعیت بزرگسال جهان را بی سوادان تشکیل می دهند .

درکشورهای که بی سوادی آن درصد قابل ملاحظه ای از بزرگسالان را تشکیل می دهند میزان فقر ، جهل و بیماری بیشتر است .تاآنجا که معمولا درصد بی سوادی یکی از نشانه های رشد عقب ماندگی در جامعه محسوب می شود ، بی سوادی و عدم آگاهی ، اصول برابر و تساوی افراد بشر را به خطر انداخته است ، و زمینه ای را برای طبقاتی شدن جامعه ، که خلاف اصول انسانی و الهی است فراهم می کند .



1 – کارشناس ارشد برنامه درسی سازمان نهضت سوادآموزی


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
عاشورا و درس زندگی نویسنده: محمد رضارضائی - ۱۳٩٢/۱٠/٦

عاشورا و درس  های زندگی

محمدرضا رضایی[1]

مقدمه

توجه به حرکت عاشورا تنها به جنبة قیامی  آن از سوی  ما شیعیان پسندیده نیست. عاشورا همانند اسلام است که اگر به طور جامع و از یک افق فراگیر به آن نگاه نکنیم، ممکن است در یکی از جوانب آن محو شویم و از جوانب دیگر غافل بمانیم. عاشورا یک حرکت نظامی نیست یک قیام نیست، حتی یک انقلاب نیست، همة این واژه‌ها برای مفاد و محتوای عاشورا کوچک اند. نهضت عاشورا برنامه زندگی است و نباید خود را به یک جنبة آن مشغول کرد باید خویش را به آن سپرد و از همة جهات و جوانبش بهره‌مند شد.نکته‌ای که نباید از نظر دور داشت این است که همة درس‌های عاشورا نمادین است. اگر بتوانیم نمادهای عاشورا را شناسایی کنیم تصدیق خواهیم کرد که عاشورا همانند قرآن برای هدایت انسان کافی است.با این مقدمه یکی از نمادهای نهضت عاشورا را بررسی می کنیم. حرکتی که انسان انجام می‌دهد نیاز به برنامه‌ریزی درسایه اطلاعات داردتا اینکه به سرمنزل مقصود نایل آیدو این مهم محقق نمی شود مگر با برنامه‌ریزی صحیح تا دچار پشیمانی نشویم اگر ما در پایان فعالیت‌های خود گاهی دچار ندامت و پشیمانی می‌شویم و می‌گوییم ای کاش چنین یا چنان نشده بود ناشی از این است که در برنامه‌ریزی یا انتخاب میزان اشتباه کرده‌‌ایم.مطالعه تاریخ عاشورا مبین این نکته است که حضرت امام حسین (ع ) درجریان این حرکت بزرگ همه  ی جوانب وسازگار لازم برای برنامه ریزی درست  و دقیق درجهت  نیل به هدف بکار بسته ،ودرانتخاب میزان نیز کمالی بس والا را انتخاب کرده است .هرقسمت از فرایند حرکت عاشورا را نگاه می کنیم این مهم کاملا برجسته و آشکار است ، و اینجا تنها به یک قسمت بسنده می کنیم  که ،آب دریا رااگر نتوان چشید  بهررفع تشنگی باید چشید.



- کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی سازمان نهضت سوادآموزی  1


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
سوادبهترزیستن نویسنده: محمد رضارضائی - ۱۳٩٢/۱٠/٦

 خسرو امیرحسینی کارشناس ارشد مدیریت آموزشی

 

سواد ، برای بهتر زیستن

بی تردید بهتر زیستن در عصر ارتباطات و ماندن ودوام یافتن در دهکده ی جهانی مستلزم بهرمندی از دانش پایه  ی جهانی شدن است . بطور یقین پیشرفت‌های علمی، تکنولوژیکی، اقتصادی و فرهنگی جهان امروز، به مردمی آگاه و نیروی انسانی ماهر نیاز دارد. در واقع هر تغییر و تحول سازنده‌ای، بدون توجه کافی به آموزش وپرورش و اجرای برنامه‌های سوادآموزی وآموزش بزرگسالان که قشر مولدجامعه هستند، مخصوصاً در کشورهای جهان سوم که از درصد بالای بی‌سوادی نیز برخوردارند ،غیرممکن می‌باشد. از سوی دیگر گسترش آموزش بزرگسالان و ریشه کن کردن بی‌سوادی یک تکلیف اخلاقی وقانونی برای جامعه محسوب می‌شود. دلایل این ضرورت با نگرش به تعداد بی سوادان جهان وبا عنایت به افق زندگی جهانی به خوبی مشهود است.


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
بررسی میزان انطباق محتوای کتب دوره ی سوادآموزی با اهداف برنامه درسی مصوب نویسنده: محمد رضارضائی - ۱۳٩٢/۱٠/٦

بررسی میزان انطباق کتابهای درسی دوره سوادآموزی

با اهداف مصوب شورای عالی آموزش و پرورش از دیدگاه آموزشیاران[1]

دکتر محرم آقازاده[2]

دکترحسین قاسم پور مقدم[3]

محمد رضا رضایی[4]

چکیده

پژوهش حاضر به منظور بررسی میزان انطباق  محتوا ی دوره سوادآموزی با اهداف پیش بینی شده ( مصوب شورای عالی آموزش و پرورش ) از دیدگاه آموزشیاران شهرتهران با استفاده از روش توصیفی – پیمایشی ،  انجام گرفته است .جامعه آماری این پژوهش  عبارت از آموزشیاران مناطق 19 گانه آموزش و پرورش شهرتهران می باشد  ،  که در سال تحصیلی 92 - 91 مشغول به تدریس بوده و حجم این جامعه 221 نفر را شامل می شود . برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه براساس مقیاس لیکرت برای 9 پرسش کلی شامل 25 گویه درحیطه دانشی 21 گویه درحیطه نگرشی و 25  گویه درحیطه مهارتی استفا ده شده است . روایی و پایایی آن نیز از طریق نظرخواهی از کارشناسان و صاحب نظران با استفاده از روش آلفای کرانباخ سنجیده شده است. پس از جمع آوری اطلاعات به منظور پاسخگویی به سؤالات پژوهش علاوه بر استفاده از آمار توصیفی (میانگین ، فراوانی ، انحراف استاندارد و ... ) ؛ ازآمار استنباطی به منظور تحلیل داده ها از آزمون t تک نمونه ای و تحلیل واریانس یک راهه استفاده گردیده که نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که طبق نظر آموزشیاران شهرتهران کتابهای دوره ی سوادآموزی با اهداف مصوب شورای عالی آموزش و پرورش  انطباق دارد و تفاوت بین کتابهای این دوره از نظر توجه به اهداف از پیش تعیین شده ( مصوب شورای عالی آموزش و پرورش ) برای این دوره معنادار است. همچنین اندازه اثرحاصل از میانگین محاسبه شده و مقایسه شده 9 پرسش پژوهش بیش از 48 / نیز از نظر عملی به شکل معنی دار می افزاید که محتوای این دوره اهداف دانشی  ، نگرشی ومهارتی در حیطه خواندن و نوشتن  ، حساب کردن ، روخوانی قرآن و آشنایی با معارف اسلامی و احکام (کتابهای دوره سوادآموزی) را در حد زیادی پوشش می دهد .

      واژگان کلیدی : برنامه درسی ، اهداف برنامه درسی ، دوره ی سوادآموزی ، برنامه درسی بزرگسالان 



[1] . این پژوهش درسال 1392  درسازمان نهضت سوادآموزی انجام شده است. دراین جا وظیفه داریم از همفکری و همکاری آقایان نامجو منش ، نوایی و ریاحی  مدیران و کارشناسان ارشد سازمان  که درشکل گیری این  مهم  نقش ارزنده داشته اند تشکر کنیم .

[2] استادیار دانشگاه تهران                     Aqazadeh@yahoo.com                                                                            

[3] استادیار سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی        h44ghasempour@yahoo.com                                  

[4]کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی درنهضت سوادآموزی Rezaee11@yahoo.com                                   

 


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
برنامه درسی و نیازهای دنیای درحال تغییر نویسنده: محمد رضارضائی - ۱۳٩٢/۱٠/٦

برنامه درسی بزرگسالان و نیازهای دنیای درحال تغییر

محمدرضا  رضایی[1]

            چکیده   :

  قرن بیست و یکم، قرن ارتباطات جهانی و تعاملات گسترده ی انسانی است. برای برقراری ارتباط سالم و ارزشمند و ایجاد تعامل  سازنده میان طرف های علاقه مند، باید تمهیداتی نو اندیشید. برنامه ریزی های آموزشی و درسی سنتی، شاید سواد به معنای توانایی خواندن و نوشتن را تأمین کند، اما نمی تواند تأمین کننده ی نیازها و ضرورت های انسان قرن بیست و یکم باشد. از آن جا که انسان های این قرن نیز چون گذشته تحت تأثیر برنامه های آموزشی و درسی باسواد خواهند شد، علم و دانش خواهند   آموخت و کار و حرفه یاد خواهند گرفت، لذا با توجه به نیازها و ضرورت های قرن بیست و یکم باید در جهت ایفای مسئولیت بزرگ آموزش و تربیت انسان های ماهر و توانمند برای  زندگی در این قرن، در پی تغییر برنامه های آموزشی و درسی بر آمد.

 دراین مقاله به مهارت های تفکرانتقادی ،تصمیم گیری ، حل مسئله  و برقرای ارتباط در برنامه درسی  آموزش بزرگسالان  به   عنوان تامین کننده نیازهای ضروری و توانایی لازم برای زندگی در دنیای درحال تغییر اشاره می شود .

کلیدواژه ها : برنامه درسی بزرگسالان ، نیازهای دنیای درحال تغییر ، مهارت های اجتماعی  



1 – کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی سازمان نهضت سوادآموزی         Rezaee11@yahoo.com                                                                  


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
مطالب اخیر نظریه «اِسناد» الگویى براى تبیین علل رفتارهاى میان فردى نحوه ی نگارش یک مقاله علمی - پژوهشی انواع مقالات فرضیه و سوال راه حل های ریشه کنی بیسوادی در کشور کسی که سخننانش ....... طرح بحث وگفتگوی دعا در حلقه صالحین چگونه مهارت های لازم برای صحبت در جمع را کسب کنیم؟ تکنیک های سخنرانی در جمع 13کار سختی که باید برای موفقیت انجام دهید
کلمات کلیدی وبلاگ 19 کارسخت برای موفقیت (۱) آداب سخنرانی (۱) آرمانشهر اسکینر (۱) آلومتری (۱) آموزش برتر (۱) آموزش زبان انگلیسی سوم راهنمایی (۱) آموزش مجازی یا الکترونیکی (۱) اراده برتغییرخویش (۱) ارجاع نویسی apa (۱) ازتفکرفازی تاتفکرباینری (۱) اسناد (۱) اصول حاکم برزبان آموزی (۱) اضطراب مطالعه (۱) الگوی اسناد (۱) انتخاب محتوا و سازمان دهی آن در فرایند برنامه ریزی (۱) انتخاب و سازماندهی محتوا (۱) انواع روشهای تحلیل محتوا کتاب های درسی (۱) انواع مقالات (۱) اهداف آموزش و پرورش تطبیقی (۱) ای تشنه لب حسین من (۱) بازده های یادگیری گانیه (۱) بحث گروهی دعا (۱) بحث و گفتگوی دعا در حلقه های صالحین (۱) بررسی میزان انطباق محتوای کتب دوره سوادآموزی (۱) برنامه درسی (٢) برنامه درسی بزرگسالان (۱) برنامه ریزی درسی دوره دبستان (۱) پست مدرنیسم (۱) تاریخچه آموزش الکترونیکی درایران (۱) تحلیل محتوا با تاکید بر تکنیک های خوانایی سنجی (۱) تحلیل محتوا با تاکید برتعین ضریب درگیری متون (۱) تفکرانتقادی (۱) تفکرباینری (۱) تفکرخلاق (۱) تفکرفازی (۱) توانایی خواندن برای درک معنی (۱) توانایی مطالعه (۱) توانایی کلمات (۱) تکنیک های سخنرانی در جمع (۱) چارچوب نظری پروپوزال (۱) چارچوب نظری طرح تحقیق (۱) چگونه تمرکز حواس داشته باشیم (۱) چگونه محتوای درسی را انتخاب و سازمان دهی کنیم (۱) چکیده کتاب والدن 2 (۱) چی آمد چی رفت (۱) داستان مداد (۱) در دنیای درحال تغییر چه باید کرد (۱) دوره ابتدایی (۱) دیدگاه متخصصین به برنامه درسی (۱) رابرت گانیه و نظریه یادگیری (۱) راست و دروغ (۱) راه حل ریشه کنی (۱) راهبرد های یادگیری (۱) راهبرد های یادگیری (فصل چهار ) (۱) راهبرد های یادگیری (فصل دو) (۱) راهبرد های یادگیری (فصل سه ) (۱) راهنمای نگارش پروپوزال (۱) رسانه های آموزشی (۱) روش پایان نامه نویسی (۱) روش تحلیل محتوای هیلدا تابا (۱) روش تدریس قرآن دردوره ابتدایی (۱) ریشه کنی بیسوادی (۱) سازمان دهی مطالعه (۱) سطوح یادگیری گانیه (۱) سلسله مراتب گانیه (۱) سوادآموزی و چالش های پیش رو (۱) سوادبهترزیستن (۱) سوال اساسی (۱) سودای سواد (۱) شخصیت معلم و تدریس (۱) شخصیت معلم و یادگیری (۱) شرطی سازی کنشگر اسکینر (۱) عاشورا و درس زندگی (۱) فرضیه و سوال (۱) فرق فرضیه وسوال (۱) فصل 1 بهبود مهارت های یادگیری (۱) فصل دوم بهبود مهارت های یادگیری (۱) فصل سوم الی یازدهم بهبود مهارت های یادگیری (۱) قانون سطح (۱) قوائد دروس 2 و 3 عربی سوم راهنمایی (۱) قوائد دروس 4 و5 عربی سوم راهنمایی (۱) قواعد درس عربی کلاس سوم راهنمایی (۱) قواعد دروس عربی اول دبیرستان (۱) قواعد عربی درس ا (۱) قواعددروس عربی دروس 6و 7 و 8 سوم راهنمایی (۱) گام های یادگیری گانیه (۱) گوش به دعای مادر (۱) متاتئوری ایزنر: (۱) مدل های برنامه درسی (۱) مراحل یادگیری (۱) معلمان درعصر حاضر (۱) مغز (۱) مفهوم نظریه و رابطه نظریه و عمل (۱) مقالات ژورنال (۱) مقالات کنفرانسی (۱) مقاله علمی (۱) مقاله لمی پژوهشی (۱) منطق و احتمال (۱) مهارت سخن گفتن (۱) مهارت های صحبت (۱) موج تافلر (۱) میزان انطباق کتب سوادآموزی با اهداف مصوب (۱) نحوه نگارش مقاله (۱) نحوه ی نگارش مقاله علمی (۱) نظریه آشوب (۱) نظیه اسناد (۱) نقش سوال های اساسی دریادگیری (٢) نقش شخصیت معلم دریادگیری (۱) نگارش مقاله (۱) نگرش سیستمی (۱) نمونه گیری خوشه ای (۱) نوشتن مقاله به روشapa (۱) نیازهای دنیای درحال تغییر (۱) هدف های یادگیری گانیه (۱) هدف کلی برنامه درسی دوره ی ابتدایی کتاب فارسی (۱) ویژگی های سیستم ها (۱) کاربرد نگرش سیستمی دربرنامه درسی (۱) کسی که سخنانش (۱) یادگیری (۱) یادگیری بهتر (۱) یادگیری ترکیبی (۱) یادگیری گانیه و کاربردآن (۱) یادگیری مبتنی برمغز (۱) یادم باشد که یادم نباشد (۱) یک شبی مجنون نمازش را شکست (۱)
دوستان من قضوی روستای فرسش سایت تخصصی آمار روستای فهره آموختن حرکتی بی پایان بوی بهاران ქართლოს بوئین میاندشت افوس قدیم افوس زیبا مطالعات برنامه درسی (دکترآقازاده) مدرسه راهنمایی هدایت منطقه7 برنامه پنج ساله سوادآموزی عشق عقل ادب پاکدشت دنیای آموزش وآموزش بزرگسالان روستای تاریخی بندامیر هیئت عشاق الحسین جوانان بوئین میاندشت مشق عشق دبیرستان هوشمند دخترانه دکتر حسابی 1 گهرنیوزالیگودرز سوادآموزی پرتال زیگور طراح قالب